CFR Marfă, împinsă spre linia moartă de pierderi în valoare de peste 500 milioane euro

by

Pentru prima dată în ultimii şase ani, CFR Marfă a reuşit să stopeze declinul cifrei de afaceri şi să obţină o creştere a veniturilor. În 2017, conform datelor preliminare, societatea naţională de transport feroviar de marfă deţinută de statul român a obţinut o cifră de afaceri de 728 milioane de lei, cu 7,3% mai mare decât cea raportată în anul precedent, de 678 mil. lei, cel mai mic nivel al ultimilor 10 ani. Cu toate acestea, compania nu a reuşit să încheie anul pe plus, continuând şirul anilor cu rezultate negative.

Compania de stat se află într-o situaţie dificilă şi nu reuşeşte să se redreseze financiar nici acum, la aproape 10 ani de la declanşarea crizei financiare. Spre comparaţie, 2007 a fost ultimul an în care CFR Marfă a reuşit să-l încheie pe plus (4,7 mil. lei), la afaceri de peste 1,8 miliarde de lei. Anul trecut, pierderile au fost reduse cu aproximativ 40% faţă de 2016, dar au depăşit 117 milioane de lei. Pare greu de crezut că strategia Ministerului Transporturilor dă roade în aceste situaţii, chiar dacă personalul a fost redus de la 18.766 (număr angajaţi în 2007) la puţin peste 6.000 de persoane anul trecut. În 2007, autorităţile erau încrezătoare în ceea ce priveşte CFR Marfă şi se aşteptau la o privatizare de succes care să aducă în visteria statului cel puţin un miliard de euro.

Privatizare cu cântec

Doar că procesul de privatizare a fost amânat şi, odată cu declanşarea crizei, compania a intrat pe o traiectorie greşită, aşa cum putem observa din datele financiare raportate. După mai multe încercări eşuate, în urmă cu cinci ani, Guvernul de atunci, condus de Victor Ponta, a „îndulcit“ condiţiile de precalificare şi CFR Marfă a fost din nou scoasă la vânzare. Printre criteriile de participare modificate atunci s-au regăsit: scăderea cifrei de afaceri a participanţilor, de la 100 de milione de euro pe an la 30 de milioane, şi renunţarea la obligativitatea unei licenţe de transport feroviar. Pentru a face compania mai atrăgătoare pentru peţitori, Guvernul Ponta a anulat datorii de 1,7 miliarde de lei, cu promisiunea făcută Bruxelles-ului că privatizarea va fi încheiată. Procedura a eşuat însă, iar acum Comisia Europeană analizează dacă statul român trebuie să recupereze de la CFR Marfă datoriile anulate în 2013.

Sursa: Capital

Leave a Comment